Διαμαντής Καρασούλας: Ηλεία: Απ’ τα ψηλά στα χαμηλά...

Δευτέρα, 28 Ιουλίου 2014

Ηλεία: Απ’ τα ψηλά στα χαμηλά...


Ο νομός Ηλείας τη δεκαετία του ’70 βρισκόταν στην 9η θέση ανάπτυξης σε επίπεδο των νομών της χώρας και εθεωρείτο προνομιούχος, ιδιαίτερα στον αγροτικό τομέα την περίοδο αυτή τέθηκαν σε λειτουργία τα δύο μεγάλα φράγματα και τα αρδευτικά έργα Αλφειού και Πηνειού, τα οποία μετέτρεψαν  εκτάσεις χιλιάδων στρεμμάτων των πεδιάδων Αλφειού και Πηνειού σε αρδευόμενες ενώ νέες εκτάσεις χιλιάδων στρεμμάτων που αποκαλύφθηκαν από την αποξήρανση των λιμνών Αγουλινίτσας, Μουριάς και του Έλους Κάστας δόθηκαν στην καλλιέργεια.

Ωστόσο τις δύο τελευταίες δεκαετίες έχει περιέλθει και δυστυχώς συνεχίζει να παραμένει στις τελευταίες θέσεις. Αυτό ασφαλώς οφείλεται στις μεγάλες ελλείψεις βασικών έργων υποδομής, που παρά τα χρηματοδοτικά πακέτα που δόθηκαν από την ευρωπαϊκή Ένωση στη χώρα μας, οι εκάστοτε κυβερνήσεις δεν φρόντισαν να γίνουν τα έργα αυτά, προκειμένου να συνεχιστεί ομαλά η εξέλιξη και ανάπτυξη του νομού.
Οι ελλείψεις εντοπίζονται κυρίως στους τομείς μεταφορών, τουρισμού και ιδιαίτερα γεωργίας, αφού ο νομός θεωρείται κατ’ εξοχήν αγροτικός, δοθέντος ότι οι κάτοικοι στο μεγαλύτερο ποσοστό ασχολούνται με τη γεωργία και την κτηνοτροφία.
Από τη δεκαετία του ’60 μέχρι το 1984 υπήρχε σύνδεση του νομού με το εξωτερικό μέσω του αεροδρομίου Ανδραβίδας, που είχε χαρακτηριστεί ως διεθνές. Αποτελούσε τη μοναδική αεροπορική σύνδεση ολόκληρης της Πελοποννήσου με το εξωτερικό και η σημασία του ήταν πολύ μεγάλη για την παραπέρα τουριστική ανάπτυξη του νομού, λαμβανομένου υπ’ όψιν ότι το 80% των ξένων χρησιμοποιούν ως μέσο για να έρθουν στην Ελλάδα το αεροπλάνο.
Με την πρωτοπορία όμως αυτή της Ηλείας δεν συμφωνούσε ο γειτονικός νομός της Αχαΐας, ο οποίος παρότι, σύμφωνα με τον ΣΕΤΕ, έχει πολύ μικρή τουριστική ανάπτυξη και δε διαθέτει τις προϋποθέσεις για σημαντική μελλοντική ανάπτυξη, όταν το 1984 διέθετε την απαιτούμενη «δύναμη» μετέφερε το αεροδρόμιο στον Άραξο. Έτσι από τότε στερείται αεροδρομίου ο νομός Ηλείας, ο οποίος σύμφωνα επίσης με τον ΣΕΤΕ διαθέτει σημαντικές τουριστικές επενδύσει και προγραμματίζονται νέες υψηλού επιπέδου εγκαταστάσεις με γήπεδα γκολφ, θαλασσοθεραπείες, συνεδριακά κέντρα κ.λ.π. Οι μέχρι τώρα προσπάθειες που έχουν γίνει από πλευράς του νομού Ηλείας για επαναλειτουργία του αεροδρομίου Ανδραβίδας, παρά τις διαβεβαιώσεις των εκάστοτε αρμοδίων υπουργών δεν έχουν αποδώσει. Έτσι, ο Ν. Ηλείας από το 1984 στερείται αεροδρομίου, που ήδη διαθέτουν οι γειτονικοί του νομοί!
Η νέα «Ολυμπία» οδός μετά από διακοπή των εργασιών της για τρία περίπου χρόνια αποφασίστηκε να επαναρχίσουν οι εργασίες της, αλλά μόνο στο τμήμα από Κόρινθο μέχρι Πάτρα. Το άλλο τμήμα από Πάτρα μέχρι Πύργο αποφασίστηκε να γίνει από το ΠΔΕ, η δημοπράτησή του δεν είχε ανακοινωθεί ότι θα εγένετο τον Ιούνιο. Το άλλο τμήμα από Πύργο μέχρι Τσακώνα αναβλήθηκε για το μέλλον. Ήδη όμως παρουσιάστηκε εμπλοκή, αφού ο υπό κατασκευή αυτοκινητόδρομος της Ολυμπίας Οδού συμπίπτει σε οκτώ σημεία με τη νέα σιδηροδρομική γραμμή υψηλών ταχυτήτων που κατασκευάζει η ΕΡΓΟΣΕ.
Για την άλλη, επίσης, εθνική οδό που συνδέει την Τρίπολη και τη Βυτίνα με την Αρχαία Ολυμπία και την πρωτεύουσα του νομού, τον Πύργο, κανείς δεν γνωρίζει πότε θα τελειώσει και θα δοθεί στην κυκλοφορία.
Η οδός αυτή είχε προγραμματιστεί να αποπερατωθεί και να δοθεί στην κυκλοφορία για τους Ολυμπιακός Αγώνες του 2004. Ήδη όμως πέρασαν ακόμη δέκα χρόνια και η οδός... κατασκευάζεται!
Μέχρι και το 2010 ο νομός Ηλεία εξυπηρετείτο και σιδηροδρομικώς μέσω της γραμμής Αθήνας – Πάτρας – Πύργου – Καλαμάτας. Η συγκεκριμένη γραμμή από τότε που κατασκευάστηκε επί εποχής Τρικούπη δεν εκσυγχρονίστηκε με αποτέλεσμα τα τελευταία χρόνια να εγκαταλειφθεί από το ευρύ επιβατικό κοινό. Ήδη εκτελούνται έργα και έχει προγραμματιστεί η γραμμή αυτή να επαναλειτουργήσει, αλλά μόνο μέχρι την Πάτρα! Πρόσφατα ανακοινώθηκε ότι αυτή την περίοδο συντάσσονται μελέτες για την κανονικοποίηση της μετρικής σιδηροδρομικής γραμμής Πάτρας – Πύργου – Καλαμάτας, αλλά παρόμοιες μελέτες πρέπει να υπάρχουν στα συρτάρια του ΟΣΕ...
Παρά τις κατ’ επανάληψη διαβεβαιώσεις για τη γενικότερη αξιοποίηση των ιαματικών πηγών Καϊάφα, δεν προχωρεί η υλοποίηση του επιχειρησιακού σχεδίου, το οποίο στοχεύει στον εκσυγχρονισμό και την αξιοποίηση της όλης περιοχής των ιαματικών πηγών με τη δημιουργία ενός όχι μόνο σύγχρονου κέντρου ιαματικού τουρισμού – θερμολισμού, αλλά και ενός γενικότερου κέντρου αναζωογόνησης με την παράλληλη λειτουργία ποικίλων άλλων δραστηριότητα π.χ. ναυταθλητισμός κ.λ.π.
Επίσης, δεν προχωρεί η αξιοποίηση της Ιαματικής Πηγής Κουνουπελίου, όπου έχει προγραμματιστεί η δημιουργία ξενοδοχειακής μονάδας υψηλών προδιαγραφών και κέντρου θαλασσοθεραπείας.
Τέλος στον αγροτικό τομέα μεταξύ των μέτρων που επιβάλλεται να ληφθούν άμεσα είναι η αναδιάρθρωση των καλλιεργειών, ο εκσυγχρονισμός και η επέκταση των αρδευτικών έργων στις περιοχές που προβλέπεται από τις αρχικές μελέτες, η οριστική διανομή των εκτάσεων των πρώην λιμνών Αγουλινίτσας, Μουριάς και του Έλους Κάστας  στους ακτήμονες αγρότες των δημοτικών κοινοτήτων των παραλίμνιων περιοχών προς αξιοποίηση, η δημιουργία ενός σύγχρονου ΚΕΓΕ για εκπαίδευση και ενημέρωση των αγροτών, κυρίως των νέων, η δημιουργία δημοπρατηρίου αγροτικών προϊόντων με δορυφορικές εγκαταστάσεις σε γύρω από αυτό περιοχές.
Είναι βέβαιο ότι για να ξεφύγει ο νομός Ηλείας  από τις τελευταίες θέσεις που βρίσκεται σήμερα θα πρέπει να καλυφθούν οι παραπάνω μεγάλες ελλείψεις βασικών έργων υποδομής, ιδιαιτέρως εκείνων που αναφέρονται στον τομέα μεταφορών και που στους περισσότερους νομούς της χώρας έχουν αντιμετωπιστεί προ πολλού.

Η αρχή της υποβάθμισης έγινε το 1984 με την κατάργηση του μοναδικού αεροδρομίου διεθνών μεταφορών που είχε χαρακτηριστεί η Ανδραβίδα, για να «βολευτεί» η Αχαΐα με τον Άραξο.

Δεν εκσυγχρόνισαν και οδήγησαν σε κατάργηση το 2010 τη σιδηροδρομική γραμμή Πάτρας – Πύργου – Καλαμάτας.

Η εθνικής οδός Πύργου – Τρίπολης επρόκειτο να ήταν έτοιμη για τους Ολυμπιακούς του 2004 αλλά... ακόμα κατασκευάζεται!

Τον επιχειρησιακό σχέδιο για την αξιοποίηση των ιαματικών πηγών στον Καϊάφα έχει μείνει στα συρτάρια.

Στις καλένδες η αναδιάρθρωση των καλλιεργειών, η επέκταση του αρδευτικού δικτύου, η οριστική διανομή των εκτάσεων των πρ. λιμνών κ.α.

Του Θανάση Δ. Σπυρόπουλου (ΠΑΤΡΙΣ)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου